Innowacja pedagogiczna została napisana w oparciu o książkę pt. „Uczuciometr inspektora Krokodyla”, autorstwa Sussany Isern. Książka ta jest cenną propozycją ponieważ pomaga zrozumieć ,,język emocji’ i dzięki temu uczy jak rozmawiać na trudne tematy. Dzieci nie potrafią rozpoznawać i nazywać emocji nie wiedzą, że stan w którym się znajdują to radość, smutek czy też złość. Celem innowacji jest zapoznanie dzieci z całą skalą emocji poprzez warsztaty czytelnicze dotyczące emocji. Każda z tych historii jest wyjątkowa, świadomie napisana w ten sposób, by dzieci mogły odnaleźć tam cząstkę siebie. Pomoce i wskazówki takie jak ,,Uczuciometr’’ czy ,,Kuferek inspektora Krokodyla’’ wzbogacają i mogą stać się inspiracją do rozmowy na temat uczuć oraz problemów, z którymi sobie niestety nie radzą. Nauczyciele wraz z dziećmi stworzą sylwety ,,Emoludków’’ symbolizujących następujące emocje:

  •  Amorek –miłość
  • Paskuda -wstręt
  • Nerwa -złość
  • Jupi -radość
  • Ojejka –zaskoczenie
  • Pan Frasunek-smutek
  • Pan Dajmito -zazdrość
  • Pan Jajaja- zawiść
  • Konfuzja-wstyd
  • Cykorek-strach
  • i inne wg .pomysłu dzieci

Innowacja ta będzie zachęcała  rodziców do wsparcia działań projektowych i wspólne z dziećmi realizowanie działań edukacyjnych co wpłynie także na zacieśnianie więzi emocjonalnych .Bajki te będą pomagały i wspierały ,ponieważ pozwalają dzieciom zrozumieć ,że bać się ,smucić ,wstydzić- to normalna rzecz .Dzieci doświadczają emocji o wiele bardziej intensywniej niż dorośli.To rodzice pomagają dzieciom w radzeniu sobie z emocjami,uczą jak je pokazywać,nazywać,kontrolować.Kiedy dzieci to poznają  i zrozumieją  ,dużo lepiej będą się rozwijały intelektualnie i społecznie .Zajęcia te pomogą i będą wspierały dzieci w ćwiczeniu uczuć W bajkach- pomagajkach mówi się dużo o emocjach –szczególnie tych trudnych z którymi nie zawsze potrafimy sobie radzić .Dziecko potrzebuje pozytywnych emocji ,aby móc zgłębiać te trudniejsze. Podczas zajęć czytelniczych dzieci dostaną dużo wskazówek i narzędzi  potrzebnych do lepszego funkcjonowania w świecie emocji .Bajki te dają też poczucie bezpieczeństwa i uwalniają od poczucia winy. Innowacja będzie doskonałym pomysłem dla promocji przedszkola w środowisku lokalnym ,który będzie wzbogacał dotychczasowe  współdziałania z tymże środowiskiem Dzieci posiłkując się notatnikiem inspektora i uczuciometrem będą mogły zmierzyć poziom intensywności uczuć w skali :0-3,gdzie:

  1. to – Stan neutralny
  2. to – Uczucie odczuwalne nieznacznie, bardzo delikatnie
  3. to – czucie odczuwalne na średnim poziomie
  4. to – Uczucie odczuwalne bardzo mocno ,wręcz intensywnie.

 

ZAŁOŻENIA  INNOWACJI

Data wprowadzenia :wrzesień 2021

Data zakończenia: maj 2022

Innowacja realizowana będzie w Przedszkolu nr 51 we Wrocławiu .Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz w ramach zajęć dodatkowych. Innowacja obejmie zajęcia prowadzone przez nauczycielki wychowania przedszkolnego

 

Główne założenia dotyczące pracy na zajęciach innowacyjnych:

– zapoznanie dzieci z książką ,,Uczuciometr inspektora Krokodyla’’

– ułożenie bajek terapeutycznych z Inspektorem Krokodylem

– zaprojektowanie książeczek z tymi bajkami

– wystawa książeczek w holu przedszkola

– rozwijanie wrażliwości społeczno –moralnej

– uczymy się rozumieć swoje emocje

– uczymy się radzenia z różnymi emocjami

–  przybliżenie sylwetki wybranych ,,Emoludków’

–  wspólne tworzenie  ,,Kuferka emocji’’

–  uwrażliwienie na ,,język uczuć’’

–  uczymy się wytyczać granice

–  jasne określanie swoich potrzeb

–  pogadanki, projekcje filmów

–  wdrożenie pracy różnymi metodami: eksponującą ,problemową ,aktywizującą

– kształcenie umiejętności wykonywania działań zgodnie z ich kolejnością.

 

CELE INNOWACJI

Cel główny:

-wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci

Cele szczegółowe:

– kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji

-kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów

– rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób

– rozwijanie kreatywności i wyobraźni twórczej

– umiejętność nawiązywania i utrzymywania  pozytywnych relacji

– kształtowanie postawy szacunku wobec uniwersalnych wartości

-rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe

-rozwijanie umiejętności pozyskiwania i wykorzystania zdobytych informacji

-kształtowanie postaw prospołecznych i zapobieganie zachowaniom aspołecznym

-wyrabianie odpowiedzialności za powierzane zadania w czasie projektu

 

METODY I FORMY

Nauczyciel zastosuje metody i formy ,które dostarczą dziecku możliwość uczestniczenia i przeżywania podczas eksplorowania na zajęciach .Innowacja polega na prowadzeniu  zajęć dotyczących emocji dzieci ,opartych na spotkaniach z inspektorem Krokodylem .Dzięki doskonałemu narzędziu ,którym jest Uczuciometr ,dzieci będą mogły nie tylko rozpoznawać emocje ,ale także mierzyć je i regulować ich skalę .Nauczyciel wykorzystując  ilustracje z książki może przygotować sylwety ,,Emoludków’’. Symbolizujących następujące emocje: radość,miłość,smutek,zawiść,strach ,wstyd ,zazdrość ,zaskoczenie ,złość ,wstręt .Szczególną uwagę zwróci na różnorodność form przekazu i aktywność przedszkolaków  .Sposób przekazu informacji będzie wybrany w zależności od indywidualnych predyspozycji dzieci .Działania ,formy i metody będą rozwijały kreatywność i samodzielność wychowanków. Nauczą ich aktywnej komunikacji i  wykształcą umiejętności, które pozwolą dzieciom osiągnąć sukces w  wykonywanych czynnościach .Rozwiną w nich empatię ,a także będą kształtować umiejętności samokształcące .

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

Dzieci:

-poznają wpływ bajek terapeutycznych na emocje

-uczą się współpracy i odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań

– poznają ,,język uczuć’’ poprzez warsztaty czytelnicze

– dowiedzą się jak dbać o uczuciowe relacje

– nauczą się wiary we własne umiejętności

-postarają się zrozumieć całą gamę odczuć by potem móc radzić sobie z nimi w życiu

-zdobywają wiedzę w sposób kreatywny ,gdyż opanowały zdolność wymyślania i tworzenia czegoś nowego.

 

Nauczyciel:

-potrafi w sposób interesujący i kreatywny przekazać treści związane z emocjami

-wykorzystuje bajki terapeutyczne ,które zawierają dużo wskazówek ,co można zrobić ,by poradzić sobie z problemem.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ

Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o postawę programową i są one kontynuacją wcześniej zdobytej wiedzy.

Autorki  innowacji zrealizują między innymi nstp.zadania:

-przeprowadzą konkursy plastyczne, konkursy tematyczne

– przygotują ,,Kuferek emocji’’

– zorganizują plener malarski dotyczący emocji

–  przeprowadzą zajęcia sportowe z ,,Emotkami’’

-zorganizują ,,Dzień bajki’’ w przedszkolu

– stworzą swój własny ,,Uczuciometr’’

-przygotują inscenizację ,podczas której uczniowie zaprezentują zdobytą wiedzę i   umiejętności związane z treścią innowacji

– zaproszą do współpracy rodziców ,nauczycieli

 

EWALUACJA

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi;

-obserwację dzieci podczas prowadzonych zajęć(obserwacje koleżeńskie)

-podsumuje udział i wyniki konkursów(dyplomy)

-na stronie internetowej zamieści zdjęcia i wytwory uczniów

-wśród dzieci objętych innowacją zostanie przeprowadzony konkurs dotyczący omawianych zagadnień.

-zostanie wypełniona przez rodziców ankieta dotycząca wiedzy odnośnie realizacji innowacji

 

Analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów .Działania te pomogą wyciągnąć wnioski ,zaplanować pracę oraz ewentualnie wprowadzić zmiany i zmodyfikować metody pracy .Wszystkie wyniki zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi przedszkola .Wpływ realizacji innowacji na rodzinę dziecka zbadany zostanie za pomocą ankiety .Znaczące będzie określenie stopnia zadowolenia rodziców z udziału w spotkaniach integracyjnych(jeśli aktualna sytuacja epidemiologiczna pozwoli na zorganizowanie spotkania).Planowany jest zakup omawianej książki do biblioteki przedszkolnej.

 

SPODZIEWANE  EFEKTY

Dzieci objęte innowacją;

-będą kreatywne ,odkryją wiarę we własne możliwości

-poznają sposoby regulacji emocji

– rozwiną wrażliwość estetyczną

-posiądą umiejętność obserwacji własnego organizmu

-będą dostrzegać podobieństwa i różnice między sposobem odczuwania emocji

-nauczą się wyrażania emocji w społecznie akceptowany sposób

– będą autorami niezwykle oryginalnych prac prezentowanych na wystawach przedszkolnych

– posiądą umiejętność organizowania warsztatu pracy

– poszerzą swoją wiedzę i możliwości

– staną się bardziej otwarte na potrzeby innych

– wzrosną ich umiejętności prezentacji swoich  umiejętności ,wiadomości ,prac

– będą efektownie współpracować w grupie ,zespole

-wzrośnie ich samoocena.

 

Korzyści dla nauczycieli:

-realizowanie tematyki dotyczącej emocji w sposób innowacyjny

– stworzenie odpowiedniej atmosfery empatii i zrozumienia

– poszerzenie wiedzy nauczycieli dotyczącej tematu emocji

-nawiązanie współpracy z innymi chętnymi grupami przedszkolnymi

 

PODSUMOWANIE

Innowacja ta ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z podejmowanych aktywności Ewaluacja posłuży do badania osiągniętych umiejętności oraz będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej. Odbędzie się to w formie quizu ,zagadek i ,,burzy mózgów’’ oraz na podstawie obserwacji nauczycieli.

 

Opracowały: Iwona mazur, Violetta Pawlik

About Author