Dlaczego edukacja globalna w przedszkolu

 

Edukacja globalna daje nadzieję na to, że  możemy mieć realny wpływ na rzeczywistość,

możemy kształtować przyszłość, w której realizowane będą prawa każdej osoby i społeczności,

szanowana będzie godność osobowa człowieka bez względu na narodowość,

wyznanie, kolor skóry, płeć, miejsce urodzenia czy pochodzenie etniczne.

Dzieci, które wzrastają na naszych oczach, będą mogły dobrze odnajdywać się w złożonym, dynamicznie zmieniającym się świecie,

zarówno w swojej małej regionalnej ojczyźnie – jak i w świecie w ujęciu globalnym;

będą umiały świadomie i odpowiedzialnie współdecydować i działać na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju.

Poznanie i zrozumienie globalnych współzależności

My, dorośli, często nie wiemy, dlaczego większość produktów, które kupujemy,

została wyprodukowana tysiące kilometrów od naszego miasta, nie zdajemy sobie sprawy, j

ak nasze codzienne zachowania i decyzje konsumenckie czy wybory polityczne

wpływają na zmiany klimatu i życie ludzi w odległych od nas krajach.

Nie rozumiemy odmiennej od naszej rzeczywistości kulturowej ludzi, którzy, migrując bądź uchodząc do Polski

przed konfliktami i prześladowaniami, stają się naszymi sąsiadami i żyją obok nas.

Kompetencje międzykulturowe

W naszym projekcie pragniemy uświadamiać

na temat globalnych współzależności oraz kompetencji współżycia w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo,

wzmacniać poczucie, że jesteśmy współodpowiedzialnymi za zmiany na świecie,

że możemy decydować, czy będą to zmiany na lepsze.

 

Edukacja globalna

Podejmowanie działań edukacyjnych na rzecz wrażliwości kulturowej,

zrównoważonego rozwoju, współpracy w zakresie rozwoju,

działań na rzecz pokoju i poszanowania praw człowieka (tych wszystkich obszarów, które obejmuje edukacja globalna)

jest bardzo istotne już na poziomie przedszkola.


KONTYNENTY – ciekawostki

Co to są kontynenty? Ile jest kontynentów na świecie?

Na te i inne nurtujące Was pytania znajdziecie odpowiedzi poniżej.

Zaczynamy…!

 

W przeszłości wszystkie kontynenty były połączone w jeden duży albo rozpadały się na mniejsze, ale zawsze ich położenie było inne niż obecnie. Ruch kontynentów i oceanów po powierzchni naszej planety ciągle trwa.

Każdy fragment kuli ziemskiej, który nie jest zalany wodami mórz i oceanów, nazywamy lądem. Wśród lądów wyróżniamy wielkie obszary o powierzchni wielu milionów kilometrów kwadratowych, nazywając je kontynentami, oraz małe fragmenty lądów nazywane wyspami.

Na świecie jest 7 kontynentów. Wymieńmy jest teraz od największego do najmniejszego:

  1. Azja
  2. Afryka
  3. Ameryka Północna
  4. Ameryka Południowa
  5. Antarktyda
  6. Europa
  7. Australia


Więcej ciekawych informacji na temat kontynentów znajdziecie na tablicy internetowej przygotowanej specjalnie dla Was. Mamy nadzieję, że ciekawostki tam umieszczone sprawią, że chętnie będziecie pogłębiać swoją wiedzę. Przecież nasz świat jest tak ogromny, że mieści nas wszystkich, więc na pewno każdy znajdzie w nim coś, co go zainteresuje.

 

Miłej lektury!

https://padlet.com/justa187/bwyb630gu2fhs8ik

 

Dodatkowo polecamy film edukacyjny poświęcony temu zagadnieniu.

Miłego oglądania!


Bajeczne Festiwale

Zapraszam do obejrzenia z dziećmi prezentacji multimedialnej


Cele projektu „Edukacja globalna w naszym przedszkolu”

Cel główny projektu:

  • zmiana stereotypów i uprzedzeń dotyczących wiedzy o świecie
  • jednoczenie szerokiej liczby odbiorców wokół wspólnego działania
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności, szacunku i otwartości wobec innych

 

Cele operacyjne:

  • wspólne poszukiwanie wiedzy na temat świata w ujęciu globalnym
  • przybliżanie wiadomości o różnych krajach świata oraz poznawanie życia na róznych kontynentach
  • zapoznanie z ideą praw przysługującej każdej istocie ludzkiej oraz zapoznanie z konwencją praw dziecka
  • poznanie wybranych  zasobów pochodzących z rożnych części świata i uświadomienie ich znaczenia dla wspólnego dobra
  • rozbudzenie aktywności ekologicznej

 

Zadania:

  • udział w kursach dotyczących edukacji globalnej
  • cykl zajęć dotyczących problemów niedostatku wody na świecie (marnowanie, zanieczyszczenie, niedobór wody)
  • czynny udział w dniach sprzątania świata
  • uroczyste obchodzenie Dnia Ziemi
  • zorganizowanie tygodnia edukacji globalnej
  • zapoznanie z prawami i obowiązkami dzieci na świecie
  • przybliżanie kultury innych krajów poprzez tańce, piosenki, układy choreograficzne

About Author