,,Optymistyczni lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają, zakładają długotrwałe i szczęśliwe małżeństwa, utrzymują więź ze swoimi dziećmi, a nawet dłużej żyją”
Alan Loy McGinnis
OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE to ogólnopolski program autorstwa Ireny Dzierzgowskiej i Mireli Nawrot.
Wg założeń tego programu wspólnym celem nauczycieli, rodziców i całego personelu jest wychowanie dzieci, aby przejawiały zachowania konstruktywne, były życzliwe, przyjazne dla otoczenia, żyły zgodnie, były chętne do pomocy, współpracy, były tolerancyjne, wrażliwe na krzywdę ludzką, zaangażowane we wszystko to, co wzmacnia szczęście każdego człowieka.
Jego celem jest:
- rozwijanie u dziecka optymizmu i poczucia własnej wartości,
- nauczenie jak radzić sobie w różnych sytuacjach,
- rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci.
OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE
ma siedem znaków szczególnych, jak tęcza:
- Kolor czerwony – najcieplejszy, to wychowanie
Dzieci są życzliwe, uprzejme, zaradne…
- Kolor pomarańczowy – inteligencje wielorakie
Przedszkole diagnozuje inteligencje dzieci. Jest urządzone w sposób,
który wspiera różnorodne zainteresowania.
- Kolor żółty – sukces każdego dziecka
Przedszkole dostrzega sukcesy każdego dziecka, wzmacnia je
i omawia z rodzicami.
- Kolor zielony – coraz wyższy poziom umiejętności
Przedszkole umiejętnie ocenia osiągnięcia dzieci.
- Kolor niebieski – optymistyczni rodzice
Przedszkole prowadzi Klub Rodziców.
- Kolor granatowy – optymistyczny personel
Przedszkole dba o stały rozwój personelu. Wszyscy dorośli przestrzegają wspólnie uzgodnionych zasad optymistycznego postępowania.
- Kolor fioletowy – promocja
Przedszkole profesjonalnie prowadzi działania z zakresu promocji placówki,
np. przedszkole publikuje swoje osiągnięcia w prasie.
Program OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE jest programem samokształceniowym. Nauczyciele przedszkola otrzymują materiały, które stanowią inspirację do ich własnych przemyśleń i ćwiczeń z dziećmi.
Czy warto być optymistą? Jesteśmy przekonani, że tak – przede wszystkim cieszy fakt, że w dzisiejszej dobie bardzo ważne jest wspieranie domu rodzinnego w wychowywaniu dziecka, które patrząc optymistycznie w przyszłość będzie emocjonalnie silniejsze wchodząc w dorosłe życie, będzie potrafiło swobodniej odnaleźć się w otaczającej je rzeczywistości. Satysfakcjonujące będzie to, że rodzice wspierając nas, dostrzegą wartość naszej pracy. Nasze działania nawiązują do słów J. Korczaka: „Kiedy śmieje się dziecko – śmieje się cały świat”.