Sen Żyrafy”, czyli Porozumienie Bez Przemocy w przedszkolu to program pilotażowy. Wspiera cele wychowawcze takie jak: wzmacnianie świadomości dzieci, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, potrzebnych szczególnie w sytuacjach stresowych lub konfliktowych, rozwijanie empatii jak również kompetencji językowych. Program zawiera wszystkie formy aktywności dzieci: społeczne, językowe, poznawcze, artystyczne, ruchowe, zdrowotne.

 

Program zakłada:

 Podstawowy trening „Porozumienia Bez Przemocy” dla nauczycieli przedszkola.

  1. Tygodniowy projekt „Sen Żyrafy” dla przedszkolaków, prowadzony przez  nauczycieli.
  2. Spotkanie z rodzicami wprowadzające w metodę w obecności trenera.
  3. Warsztatowe spotkania trenera z nauczycielami w celu omówienia realizacji programu.

 

Program składa się z pięciu zajęć, realizowanych w przedszkolu w ciągu pięciu dni. Motywem przewodnim jest historyjka o małej żyrafie, która zostaje znaleziona w przedszkolu. Tam razem z dziećmi uczy się „języka żyrafy”(czterech kroków Porozumienia Bez Przemocy – obserwacja, uczucie, potrzeba, prośba), aż w końcu znajduje swoją mamę. Mama opowiada dzieciom o swoim śnie, w którym śniła o takich relacjach między ludźmi,  jakich życzyłaby sobie na co dzień.

W kolejnej fazie nauczyciele wraz z dziećmi, poprzez dodatkowe ćwiczenia utrwalają i pogłębiają umiejętności komunikacji empatycznej oraz uczą się rozwiązywać sytuacje konfliktowe godnie z czterema krokami. Cały projekt kończy się przyjęciem, w którym biorą udział obie żyrafy, społeczność przedszkolna i nawet rodzice.

About Author