Podczas prawidłowej artykulacji głosek syczących, język spoczywa na dole jamy ustnej, jego czubek lekko przylega do dolnych ząbków, a boki są lekko uniesione. Wargi są rozciągnięte, jak podczas mówienia samogłoski „iiiiiiii”. Ząbki są delikatnie złączone. Przejdźmy zatem do ćwiczeń, które pomogą to uzyskać:
Ćwiczenia usprawniające język do wymowy głosek: [s], [z], [c], [dz]:
- Czubkiem języka malujemy dolne zęby od środka;
- Chowamy język płasko na dnie jamy ustnej, pilnujemy aby się nie ruszał, udajemy, że go nie ma;
- Zamykamy i otwieramy buzię z językiem leżącym za dolnymi zębami.
Ćwiczenie z pszczółką:
- Wykonaj z dzieckiem pszczółkę z papieru lub plasteliny;
- Baw się z dzieckiem: pszczółka wleciała przez okno do jego pokoju i zwiedza cały dom, siadając co chwilę na innej rzeczy, np. kwiatku, książce, szklance itp. w trakcie lotu bzyczy: bzzz… trzymając język za dolnymi zębami, w trakcie postoju na kolejnej rzeczy zachowuje się cicho trzymając język przyklejony czubkiem do wałka dziąsłowego.