RÓŻNICOWANIE SZEREGÓW GŁOSEK SYCZĄCYCH I SZUMIĄCYCH
MEMORY DARY JESIENI
Wraz z dzieckiem wykonujemy memory: „Dary jesieni”. Wycinamy z papieru 12 równych kwadratów. Rysujemy na nich 6 par jednakowych darów jesieni, kolorujemy i podpisujemy. Przykłady: GRZYBY, ORZECHY, SZYSZKI, KASZTANY, GRUSZKI, CEBULA, SELER, KUKURYDZA, OWOCE, WARZYWA, JARZĘBINA, KAPUSTA, CUKINIA.
Gotowe memory odwracamy i mieszamy. Każdy z graczy odkrywa po 2 pary. Jeżeli uda mu się skompletować parę ma dodatkowy ruch. Wygrywa ten, kto zbierze więcej par. W trakcie gry nazywamy odkrywane dary, zwracając uwagę na dbałość artykulacyjną, czyli prawidłową wymowę głosek szumiących ( język jest na górze przy wałku dziąsłowym ) i syczących ( język jest na dole za zamkniętymi zębami).
Życzę miłej zabawy!
WIOSENNE KWIATY
Inspiracją dla tego ćwiczenia są wiosenne kwiaty. Bardzo dokładnie wymawiamy ich nazwy, zwracając uwagę na to, czy zawierają one głoskę syczącą czy szumiącą. Wprawione uszka mogą w niektórych wyrazach usłyszeć nawet dwie głoski. Głoski syczące wymawiamy z językiem ułożonym na dole jamy ustnej, w środku za zębami:
STOKROTKA
ZAWILEC
KROKUS
HIACYNT
Głoski szumiące wymawiamy z językiem uniesionym czubkiem do góry w stronę wałka dziąsłowego:
SZAFIREK
PRZEBIŚNIEG
ŻONKIL