Program profilaktyki wad postawy w Przedszkolu nr 51 we Wrocławiu
(czas trwania: 3 lata)
Profilaktyka wad postawy w zabawach i grach ruchowych
„Dla poprawy postawy najlepsze gry i zabawy”
Wstęp
Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym 4-6 lat, u których nie stwierdzono przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń fizycznych. Aby wyrobić nawyk przyjmowania prawidłowej i skorygowanej postawy, niezbędne jest kształtowanie jej poprzez systematyczne wzmacnianie aparatu kostno-stawowo-mięśniowego od najmłodszych lat.
Cele ogólne:
– zapobieganie wadom postawy u dzieci
– wszechstronny rozwój organizmu
Cele szczegółowe:
– wyrabianie nawyków przyjmowania prawidłowej postawy w różnych pozycjach i czynnościach życiowych
– wzmacnianie mięśni posturalnych
– wzmacnianie mięśni osłabionych
– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych
– umiejętność współpracy w grupie
– zwiększenie świadomości i wiedzy dzieci oraz rodziców na temat zdrowego stylu życia
Materiał programowy zajęć obejmuje następujące grupy ćwiczeń:
– ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem przyrządów i przyborów (ławeczki, piłki, woreczki, skakanki)
– ćwiczenia korygujące wady postawy
– ćwiczenia elongacyjne
– ćwiczenia przyjmowania prawidłowej postawy
– ćwiczenia oddechowe
Zadania programowe:
- Wstępne rozpoznanie wad postawy u dzieci po konsultacji z wychowawcą (przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń)
- Systematyczne prowadzenie gier i zabaw ruchowych, wspierających prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka – dwa razy w tygodniu po pół godziny
- Uświadomienie dzieciom i rodzicom zagrożeń wynikających z wad postawy
- Zapewnienie dzieciom w miarę możliwości odpowiednich warunków do ćwiczeń także przyrządów i przyborów gimnastycznych podczas realizacji zadań.
- Zwracanie uwagi przez wychowawców na odpowiednią postawę, siad w trakcie wykonywania zadań przy stolikach a także przy zwykłej zabawie
- Stopniowanie trudności ćwiczeń
- Wprowadzanie nowych zabaw i gier w celu urozmaicenia zajęć i utrzymania zainteresowania dziecka.
Miejsce realizacji:
– sala przedszkolna
– podwórko przedszkolne
Metody:
– zabawowa
– zabawowo-naśladowcza
– bezpośredniej celowości ruchu
– opowieści ruchowej
Umiejętności:
– dziecko przyjmuje prawidłową postawę leżącą, stojącą i siedzącą
– podnosi z podłoża używając kończyn dolnych, różne przedmioty
– dostrzega u innych nieprawidłowo przyjętą postawę
– wykonuje proste ćwiczenia po wcześniejszej instrukcji słownej:
– marsz na czworakach, marsz w podporze tyłem
– siad prosty, siad skrzyżny, siad rozkroczny, leżenie zawrotne, mostek odwrotny
Wiadomości:
– dziecko zna zasady kilku gier i zabaw ruchowych korygujących postawę ciała
– dziecko wymienia kilka zasad bezpieczeństwa podczas gier i zabaw ruchowych
Bibliografia:
Weronika Sherborne: „Ruch rozwijający dla dzieci”
Małgorzata Lipiejko: „ Gry i zabawy ruchowe”
Marian Bondarowicz, Sławomir Owczarek: „Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej”
Plecy okrągłe – gry i zabawy wzmacniające mięśnie grzbietu
Najczęstszą przyczyną powstawania pleców okrągłych (szczególnie u dzieci) jest nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia.
- „Lot samolotem”
pozycja leżenie na brzuchu, nogi złączone, ręce pod brodą; hasło samolot leci dzieci unoszą głowę i ramiona; hasło samolot ląduje. Błędy: oderwanie klatki piersiowej od podłoża, zbyt wysoko uniesione nogi
- „Czatujący Indianin”
przebieg zabawy podobny jak przy locie samolotem. Błędy: oderwanie klatki piersiowej
- „Parzy łapki”
leżenie na brzuchu w parach naprzeciwko siebie, ręce uniesione w górę; jedna osoba trzyma ręce zwrócone grzbietowo do podłogi, a druga nad dłońmi współćwiczącego stroną grzbietową do góry, na trzy uderzają dłońmi o dłonie
- „Wyścig raków z woreczkami”
podpór tyłem, woreczki na brzuchu; na sygnał zawodnicy w podporze z linii startu przechodzą na linię mety. Błędy: niskie trzymanie bioder, dotknięcie biodrami podłogi, zgubienie woreczka
- „Lampa, nos, podłoga”
leżenie przodem, nogi wyprostowana, ręce ułożone w „skrzydełka”; na sygnał prowadzącego dzieci unoszą głowy i ręce, pokazują lampę, nos, podłogę; nauczyciel zmienia kolejność haseł.
Gry i zabawy ruchowe korygujące i zapobiegające powstawaniu lordozy lędźwiowej (pleców wklęsłych), wzmacnianie mięśni brzucha.
Plecy wklęsłe są wadą odcinka lędźwiowego kręgosłupa. U zdrowych osób występuje w tym odcinku naturalne wygięcie do przodu. Pogłębienie tego wygięcia to tzw hiperlordoza.
„toczenie się po piłce”: dzieci kładą się brzuchami na piłce, dłonie opierają o podłogę na wysokości barków, unoszą proste nogi i tułów do poziomu i odpychają się rękami w przód, aż piłka dojdzie do miednicy, i w tył aż piłka dojdzie do klatki piersiowej. Błędy: pogłębienie lordozy lędźwiowej, toczenie piłki po nogach
„huśtawka”: siad prosty, tułów wyprostowany, ręce ułożone w skrzydełka; na sygnał dzieci wykonują pad do tyłu, przechodzą do leżenia na plecach z nogami w pionie i wracają do siadu prostego, naśladują ruch huśtawki. Błąd: odrywanie bioder od podłogi
„toczenie piłki po nogach”: siad prosty, dłonie oparte z tyłu o podłogę, piłka leży na nogach przy stopach; na sygnał dzieci unoszą wyprostowane nogi do góry tak aby piłka potoczyła się w kierunku bioder, a następnie unosi biodra wykonując podpór tyłem by piłka powróciła do stóp. Błędy: uginanie nóg, zaokrąglanie pleców, upadek piłki z nóg
Płaskostopie
Gry i zabawy ruchowe korygujące i zapobiegające płaskostopiu
Płaskostopie jest wadą kończyn dolnych polegające na obniżeniu łuków wysklepiających stopę.
„rozwiń szarfę”: siad z ramionami opartymi z tyłu; przed każdym leży rozłożona szarfa; na sygnał wszyscy składają szarfę tak aby schować ją pod stopami
„akrobatyka na linie”: na sygnał uczestnicy zabawy przechodzą po linie tak aby dotykać ją jak największą powierzchnią stopy
„ traf woreczkiem do celu”: uczestnicy zabawy stoją przed linią, każdy ma po 2 woreczki, w odległości 3m znajduje się obręcz, do której dzieci muszą trafić
„ bicie brawa stopami”: dzieci siedzą na podłodze, dłońmi opierają się z tyłu, na sygnał unoszą obie nogi do góry i zwracając do siebie stopy podeszwowo, uderzają stopa o stopę.
Podczas każdych zajęć dzieci ćwiczą i powtarzają przyjmowanie skorygowanej postawy stojąc. Stopniowo uczą się przyjmowania prawidłowej postawy siedząc i leżąc oraz wykonują ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu. W trakcie zajęć nauczyciel wyróżnia i dopinguje dzieci a także koryguje wykonywanie ćwiczeń.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
-Wyrównanie zaburzeń stałych i motoryczności.
-Podniesienie ogólnej sprawności dziecka i koordynacji ruchowej.
-Przyjmowanie prawidłowej postawy ciała.
-Uświadomienie ważności podejmowania wysiłku fizycznego.
Opracowała : mgr Violetta Pawlik