Program profilaktyki wad postawy w Przedszkolu nr 51 we Wrocławiu

(czas trwania: 3 lata)

 Profilaktyka wad postawy w zabawach i grach ruchowych

 

                       „Dla poprawy postawy najlepsze gry i zabawy”

 

 

Wstęp

Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym 4-6 lat, u których nie stwierdzono przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń fizycznych. Aby wyrobić nawyk przyjmowania prawidłowej i skorygowanej postawy, niezbędne jest kształtowanie jej poprzez systematyczne wzmacnianie aparatu kostno-stawowo-mięśniowego od najmłodszych lat.

 

Cele ogólne:

– zapobieganie wadom postawy u dzieci

– wszechstronny rozwój organizmu

Cele szczegółowe:

– wyrabianie nawyków przyjmowania prawidłowej postawy w różnych pozycjach i czynnościach życiowych

– wzmacnianie mięśni posturalnych

– wzmacnianie mięśni osłabionych

– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych

– umiejętność współpracy w grupie

– zwiększenie świadomości i wiedzy dzieci oraz rodziców na temat zdrowego stylu życia

 

Materiał programowy zajęć obejmuje następujące grupy ćwiczeń:

– ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem przyrządów i przyborów (ławeczki, piłki, woreczki, skakanki)

– ćwiczenia korygujące wady postawy

– ćwiczenia elongacyjne

– ćwiczenia przyjmowania prawidłowej postawy

– ćwiczenia oddechowe

 

Zadania programowe:

  1. Wstępne rozpoznanie wad postawy u dzieci po konsultacji z wychowawcą (przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń)
  2. Systematyczne prowadzenie gier i zabaw ruchowych, wspierających prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka – dwa razy w tygodniu po pół godziny
  3. Uświadomienie dzieciom i rodzicom zagrożeń wynikających z wad postawy
  4. Zapewnienie dzieciom w miarę możliwości odpowiednich warunków do ćwiczeń także przyrządów i przyborów gimnastycznych podczas realizacji zadań.
  5. Zwracanie uwagi przez wychowawców na odpowiednią postawę, siad w trakcie wykonywania zadań przy stolikach a także przy zwykłej zabawie
  6. Stopniowanie trudności ćwiczeń
  7. Wprowadzanie nowych zabaw i gier w celu urozmaicenia zajęć i utrzymania zainteresowania dziecka.

 

Miejsce realizacji:

– sala przedszkolna

– podwórko przedszkolne

 

Metody:

– zabawowa

– zabawowo-naśladowcza

– bezpośredniej celowości ruchu

– opowieści ruchowej

 

 

Umiejętności:

– dziecko przyjmuje prawidłową postawę leżącą, stojącą i siedzącą

– podnosi z podłoża używając kończyn dolnych, różne przedmioty

– dostrzega u innych nieprawidłowo przyjętą postawę

– wykonuje proste ćwiczenia po wcześniejszej instrukcji słownej:

– marsz na czworakach, marsz w podporze tyłem

– siad prosty, siad skrzyżny, siad rozkroczny, leżenie zawrotne, mostek odwrotny

 

 

Wiadomości:

– dziecko zna zasady kilku gier i zabaw ruchowych korygujących postawę ciała

– dziecko wymienia kilka zasad bezpieczeństwa podczas gier i zabaw ruchowych

 

Bibliografia:

Weronika Sherborne: „Ruch rozwijający dla dzieci”

Małgorzata Lipiejko: „ Gry i zabawy ruchowe”

Marian Bondarowicz, Sławomir Owczarek: „Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej”

 

Plecy okrągłe – gry i zabawy wzmacniające mięśnie grzbietu

 

Najczęstszą przyczyną powstawania pleców okrągłych (szczególnie u dzieci) jest nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia.

 

  1. „Lot samolotem”

pozycja leżenie na brzuchu, nogi złączone, ręce pod brodą;  hasło samolot leci dzieci unoszą głowę i ramiona; hasło samolot ląduje. Błędy: oderwanie klatki piersiowej od podłoża, zbyt wysoko uniesione nogi

 

  1. „Czatujący Indianin”

przebieg zabawy podobny jak przy locie samolotem. Błędy: oderwanie klatki piersiowej

 

  1. „Parzy łapki”

leżenie na brzuchu w parach naprzeciwko siebie, ręce uniesione w górę; jedna osoba trzyma ręce zwrócone grzbietowo do podłogi, a druga nad dłońmi współćwiczącego stroną grzbietową do góry, na trzy uderzają dłońmi o dłonie

 

  1. „Wyścig raków z woreczkami”

podpór tyłem, woreczki na brzuchu; na sygnał zawodnicy w podporze z linii startu przechodzą na linię mety. Błędy: niskie trzymanie bioder, dotknięcie biodrami podłogi, zgubienie woreczka

 

  1. „Lampa, nos, podłoga”

leżenie przodem, nogi wyprostowana, ręce ułożone w „skrzydełka”; na sygnał prowadzącego dzieci  unoszą głowy i ręce, pokazują lampę, nos, podłogę; nauczyciel zmienia kolejność haseł.

 

Gry i zabawy ruchowe korygujące i zapobiegające powstawaniu lordozy lędźwiowej (pleców wklęsłych), wzmacnianie mięśni brzucha.

 

Plecy wklęsłe są wadą odcinka lędźwiowego kręgosłupa. U zdrowych osób występuje w tym odcinku naturalne wygięcie do przodu. Pogłębienie tego wygięcia to tzw hiperlordoza.

„toczenie się po piłce”: dzieci kładą się brzuchami na piłce, dłonie opierają o podłogę na wysokości barków, unoszą proste nogi i tułów do poziomu i odpychają się rękami w przód, aż piłka dojdzie do miednicy, i w tył aż piłka dojdzie do klatki piersiowej. Błędy: pogłębienie lordozy lędźwiowej, toczenie piłki po nogach

„huśtawka”: siad prosty, tułów wyprostowany, ręce ułożone w skrzydełka; na sygnał dzieci wykonują pad do tyłu, przechodzą do leżenia na plecach z nogami w pionie i wracają do siadu prostego, naśladują ruch huśtawki. Błąd: odrywanie bioder od podłogi

„toczenie piłki po nogach”: siad prosty, dłonie oparte z tyłu o podłogę, piłka leży na nogach przy stopach; na sygnał dzieci unoszą wyprostowane nogi do góry tak aby piłka potoczyła się w kierunku bioder, a następnie unosi biodra wykonując podpór tyłem by piłka powróciła do stóp. Błędy: uginanie nóg, zaokrąglanie pleców, upadek piłki z nóg

 

Płaskostopie

Gry i zabawy ruchowe korygujące i zapobiegające płaskostopiu

 

Płaskostopie jest wadą kończyn dolnych polegające na obniżeniu łuków wysklepiających stopę.

„rozwiń szarfę”: siad z ramionami opartymi z tyłu; przed każdym leży rozłożona szarfa; na sygnał wszyscy składają szarfę tak aby schować ją pod stopami

„akrobatyka na linie”: na sygnał uczestnicy zabawy przechodzą po linie tak aby dotykać ją jak największą powierzchnią stopy

„ traf woreczkiem do celu”: uczestnicy zabawy stoją przed linią, każdy ma po 2 woreczki, w odległości 3m znajduje się obręcz, do której dzieci muszą trafić

„ bicie brawa stopami”: dzieci siedzą na podłodze, dłońmi opierają się z tyłu, na sygnał unoszą obie nogi do góry i zwracając do siebie stopy podeszwowo, uderzają stopa o stopę.

Podczas każdych zajęć dzieci ćwiczą i powtarzają przyjmowanie skorygowanej postawy stojąc. Stopniowo uczą się przyjmowania prawidłowej postawy siedząc i leżąc oraz wykonują ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu. W trakcie zajęć nauczyciel wyróżnia i dopinguje dzieci a także koryguje wykonywanie ćwiczeń.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

-Wyrównanie zaburzeń stałych i motoryczności.

-Podniesienie ogólnej sprawności dziecka i koordynacji ruchowej.

-Przyjmowanie prawidłowej postawy ciała.

-Uświadomienie ważności podejmowania wysiłku fizycznego.

                                                                                               Opracowała : mgr Violetta Pawlik

About Author