Założenia programowe:

Program edukacji matematycznej „Matematyka i ja” oparty jest na założeniach podstawy programowej. Matematyka połączona z zabawą to sposób na naturalne poznanie podstaw tej dziedziny. Ważnym aspektem w pracy nad pojęciami jest poznawanie, wzmacniania i wspieranie nauki myślenia matematycznego opartego głównie o pojęcia abstrakcyjne. Polega ono na operowaniu informacjami oraz pojęciami zauważając ich właściwości i zależności. Aby osiągnąć cel nie wystarczy tylko nauczyć dzieci rachunków matematycznych czy rozpoznawania figur geometrycznych. Należy przede wszystkim zadbać o odpowiedni poziom koncentracji uwagi i rozumienie poleceń. Aby osiągnąć rezultat wymagane jest prowadzenie ćwiczeń, powtórzeń oraz ciągłego utrwalania. Matematyka to przede wszystkim sztuka myślenia, poczynając od konkretu skończywszy na abstrakcji. Program „Matematyka i ja” skupia się przede wszystkim na łączeniu edukacji nowoczesnej z nabywaniem przez dzieci umiejętności takich jak, orientacja w przestrzeni, odczytywanie prostych map, odszukiwanie matematyki w świecie poprzez uporządkowanie wiedzy na temat figur płaskich oraz przestrzennych pojawiających się w otaczającej rzeczywistości. Ważne jest zauważanie zależności pomiędzy matematyką a realnym światem, w którym żyjemy. Program skupia się też na kształtowaniu umiejętności świadomego projektowania oraz wykorzystania nowoczesnej technologii informacyjnej do zadań związanych z kodowaniem i odkodowywaniem informacji. Skupia się również na wdrożeniu w codzienność przedszkolną gier planszowych, szachów, warcab.

Główny cel programu:

Kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez wdrażanie do myślenia matematycznego – projektowanie, kodowanie oraz udział w turniejach gier planszowych.

Cele szczegółowe:

1/ Poznawanie, wzmacnianie i wspieranie myślenia matematycznego opartego głównie o pojęcia abstrakcyjne

2/ Kształtowanie umiejętności operowania informacjami oraz pojęciami matematycznymi zauważając ich właściwości i zależności

3/ Kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi oraz rozumienia poleceń

4/ Kształtowanie umiejętności orientacji w przestrzeni

5/ Kształtowanie umiejętności posługiwania się prostymi mapami (odczytywanie map)

6/ Odszukiwanie matematyki w świecie poprzez uporządkowanie wiedzy na temat figur płaskich oraz przestrzennych pojawiających się w otaczającej rzeczywistości

7/ Kształtowanie umiejętności wykorzystania nowoczesnej technologii informacyjnej do zadań związanych z kodowaniem i odkodowywaniem informacji

8/ Kształtowanie umiejętności rywalizacji poprzez naukę korzystania z gier planszowych oraz szachów.

 

Zagadnienia realizowane w czasie zajęć:

1/ Wprowadzenie do kodowania

2/ Wprowadzenie do działań mających na celu projektowanie płaskie oraz przestrzenne

3/ Wprowadzenie działań zmierzających do rozpoznawania figur płaskich oraz przestrzennych w otaczającej rzeczywistości

4/ Wprowadzenie działań zmierzających do odczytywania oraz projektowania prostych map.

Odpowiedzialna: Agnieszka Hoppe, Wioletta Ciupińska, Magda Bobrowska, Joanna Koziarska

About Author