W naszym przedszkolu realizujemy :

Program  wychowania przedszkolnego

„Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwony Brod, który    stanowi kompleksowy plan działania w zakresie wychowania przedszkolnego, mający na celu wsparcie wszechstronnego rozwoju dziecka. Zawiera on szczegółowe cele, zarówno ogólne, skierowane do nauczycieli, jak i operacyjne, które koncentrują się na konkretnej wiedzy i umiejętnościach, jakie dzieci powinny zdobyć.

Cele ogólne określają zamysły i strategie pracy nauczycieli, natomiast cele operacyjne precyzują, jakie konkretne osiągnięcia mają być realizowane przez dzieci. Taki podział ułatwia tworzenie narzędzi badawczych, które są niezbędne do diagnozowania postępów wychowanków.

Program jest zgodny z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego” i odnosi się do zadań, które stoją przed przedszkolem. Efektem realizacji tych zadań są cele sformułowane w programie, które mają być osiągane przez dzieci na różnych etapach ich rozwoju.

W związku z tym program nie tylko wyznacza kierunki działania nauczycieli, ale również dostarcza ram do monitorowania postępów dzieci, co jest kluczowe dla ich dalszego rozwoju w edukacji.

Program ekologiczny „Eko podróże małe i duże”

to świetna inicjatywa, która ma na celu zwiększenie świadomości ekologicznej wśród dzieci.

Program ma na celu budzenie wrażliwości  na piękno otaczającej nas przyrody, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania zwierząt, roślin reprezentujących różne ekosystemy. Wdrażanie do racjonalnego korzystania z wody, energii i nawyku segregowania odpadów.

 Działania  i aktywności, które są  częścią tego programu:

  1. Warsztaty przyrodnicze
  • Rozpoznawanie flory i fauny: Zorganizowanie warsztatów, podczas których uczestnicy będą uczyć się o lokalnych roślinach i zwierzętach, ich siedliskach oraz roli w ekosystemie.
  • Zajęcia terenowe: Wycieczki do lokalnych parków, rezerwatów przyrody czy lasów, gdzie uczestnicy będą mogli obserwować przyrodę na żywo.
  1. Edukacja ekologiczna
  • Prezentacje na temat ekosystemów: Przygotowanie interaktywnych prezentacji na temat różnych ekosystemów (lasy, łąki, wody, itp.) i ich znaczenia dla bioróżnorodności.
  • Zajęcia o oszczędzaniu zasobów: Warsztaty dotyczące racjonalnego korzystania z wody i energii, w tym praktyczne porady, jak wprowadzać zmiany w codziennym życiu.
  1. Segregacja odpadów
  • Zajęcia praktyczne: Organizacja warsztatów, podczas których uczestnicy nauczą się, jak prawidłowo segregować odpady i jakie są zasady recyklingu.
  • Akcje sprzątania: Organizacja lokalnych akcji sprzątania, aby uczestnicy mogli praktycznie zastosować wiedzę o segregacji odpadów.
  1. Eko-podróże
  • Organizacja ekologicznych wyjazdów: Planowanie wycieczek do miejsc, które są przykładem zrównoważonego rozwoju, takich jak eko-agroturystyka czy parki .
  • Wspieranie lokalnych inicjatyw: Zachęcanie uczestników do odkrywania lokalnych atrakcji turystycznych oraz promowanie lokalnych produktów i usług.
  1. Kampanie informacyjne
  • Plakaty i ulotki: Tworzenie materiałów informacyjnych na temat ochrony środowiska i zachowań proekologicznych, które można rozprowadzać w przedszkolach  i lokalnych społecznościach.
  1. Zajęcia artystyczne
  • Tworzenie prac plastycznych: Zajęcia, podczas których uczestnicy będą tworzyć prace plastyczne inspirowane przyrodą, co pomoże w rozwijaniu wrażliwości artystycznej i ekologicznej.

Program „Eko podróże małe i duże” może przyczynić się do kształtowania postaw proekologicznych i budowania świadomości na temat ochrony środowiska wśród uczestników, a także całych społeczności. Dzięki różnorodnym formom aktywności, uczestnicy będą mieli szansę na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennym życiu.

Program „Cały Wrocław czyta” to wspaniała inicjatywa, która ma na celu promowanie czytelnictwa wśród dzieci oraz zachęcanie rodziców do wspólnego odkrywania literatury dziecięcej. Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną na Brochowie, a także organizacja zajęć bibliotecznych pod tytułem „ABC biblioteki”, to doskonałe kroki w kierunku edukacji najmłodszych.

Dzięki udziałowi przedszkolaków w projekcie plecaczkowym „Przedszkolaki czytają”, dzieci mają szansę rozwijać swoje zainteresowania literackie i zdobywać nowe umiejętności. Spotkania autorskie, takie jak te z Panem Krzysztofem Głuchem, autorem książki „Wrocławskie krasnale”, oraz Panią Ewą Kołodziejczyk, są świetną okazją do bezpośredniego kontaktu z twórcami literatury dziecięcej. Takie wydarzenia nie tylko inspirują dzieci do czytania, ale także rozwijają ich wyobraźnię i zachęcają do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Na terenie placówki powstały miejsca do czytania i wymiany książek między społecznością przedszkolną.

Przez takie działania, program „Cały Wrocław czyta” ma potencjał, aby zaszczepić w dzieciach miłość do książek oraz rozwijać nawyki czytelnicze, które mogą trwać przez całe życie. To wspaniała inicjatywa w przyszłość młodego pokolenia .

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025

W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” – priorytet 3 nasze przedszkole już po raz drugi otrzymało wsparcie finansowe w łącznej kwocie 3 750,00 zł na zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3 – 6 lat oraz realizację działań promujących czytelnictwo. Realizacja projektu jest możliwa dzięki wkładowi własnemu Gminy Wrocław, który wynosi 20% kosztów realizacji zadania.

Mamy nadzieję, że zakup nowości wydawniczych przyczyni się do realizacji celów kształcenia w zakresie edukacji czytelniczej oraz będzie wpływać na rozwój zainteresowań czytelniczych i kształtowanie twórczych postaw dzieci.

Realizacja programu „Optymistyczne przedszkole” przynosi wiele pozytywnych efektów w rozwoju emocjonalnym i społecznym dzieci. Program skupia się na kształtowaniu postaw życzliwości, empatii i konstruktywnego myślenia, co jest niezwykle ważne w okresie wczesnego dzieciństwa.

Kuferek emocji, który dzieci przygotowały w grupach, stanowi doskonałe narzędzie do nauki rozpoznawania i wyrażania własnych emocji oraz zrozumienia emocji innych. Kodeks przedszkolaka, który powstał we wrześniu, to z kolei zbiór zasad, które pomagają w budowaniu pozytywnych relacji w grupie.

Uroczystości takie jak „Dzień Przedszkolaka” i „Dzień Pluszowego Misia” sprzyjają integracji grupy oraz umożliwiają dzieciom celebrację przyjaźni i radości z bycia razem. Wykonane przez przedszkolaki kartki na „Dzień Życzliwości” są nie tylko formą twórczości, ale również sposobem na okazywanie życzliwości innym.

Zajęcia dotyczące Fryderyka Chopina wprowadziły dzieci w świat muzyki klasycznej, rozwijając ich wrażliwość artystyczną. Umiejętność określania charakteru i nastroju utworu muzycznego to ważny krok w rozwijaniu zdolności analitycznych oraz emocjonalnych dzieci.

Tablica Optymistycznego Przedszkolaka w placówce jest świetnym narzędziem do informowania dzieci o ważnych datach oraz zagadnieniach związanych z programem. Dzięki temu dzieci są na bieżąco z wydarzeniami, co sprzyja ich aktywnemu uczestnictwu w życiu przedszkola.

Podsumowując, realizacja programu „Optymistyczne przedszkole” w sposób znaczący wpływa na rozwój dzieci, kształtując ich postawy społeczne oraz umiejętności emocjonalne, a także wprowadzając elementy sztuki i kultury do codziennego życia przedszkolaków.

Program edukacyjny „Bezpiecznie wokół Nas” ma na celu kształtowanie wśród dzieci świadomości na temat zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych. W ramach tego programu dzieci uczą się, jak bezpiecznie poruszać się w przedszkolu oraz jakie zasady higieny i bezpieczeństwa powinny być przestrzegane na co dzień.

 

Tematy kompleksowe realizowane przez nauczycieli obejmują różnorodne aspekty bezpieczeństwa, zarówno w placówce, jak i w drodze do przedszkola. Dzieci mają okazję uczestniczyć w konkursach plastycznych, takich jak „Bezpieczna droga do przedszkola”, co pozwala im w kreatywny sposób przyswoić zasady bezpieczeństwa.

 

W zakładce dla rodziców publikowane są artykuły promujące bezpieczne zachowania w różnych sytuacjach, na przykład w lesie, co ma na celu edukację nie tylko dzieci, ale także ich opiekunów. Organizowane spotkania z profesjonalistami, jak ratownik medyczny oraz behawiorysta zwierzęcy, dostarczają dzieciom praktycznej wiedzy na temat pierwszej pomocy i bezpiecznego kontaktu z psami.

 

Dodatkowo, program obejmuje międzyprzedszkolny konkurs „Bezpieczne ferie”, który ma na celu propagowanie zasad bezpiecznego wypoczynku w czasie ferii zimowych. Udział w Dolnośląskim konkursie „Bezpieczna Zima z Komisarzem Lwem” przyniósł naszym wychowankom wyróżnienie, co jest dowodem na skuteczność programu.

 

Na zakończenie, organizowany konkurs plastyczny „Zdrowe i bezpieczne wakacje” pozwala dzieciom na dalsze rozwijanie wiedzy na temat bezpieczeństwa. Uczestnictwo w takich wydarzeniach sprzyja nie tylko edukacji, ale również integracji dzieci oraz rozwijaniu ich kreatywności. Dzieci uczą się również, jak rozpoznawać sytuacje niebezpieczne oraz jakie numery alarmowe należy znać, co jest niezwykle ważne w codziennym życiu. 

Program Edukacji Zdrowia „Ja i moja rodzina zdrowo się trzyma” ma na celu promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodzin. W ramach realizacji programu organizujemy  „Tydzień edukacji zdrowia”, podczas którego podejmowane są  różnorodne działania.

Cele i działania programu:

  1. Zdrowe żywienie:

Warsztaty tworzenia zdrowych kanapek i soków, które uczą  dzieci, jak komponować zbilansowane posiłki.

Zajęcia „Zdrowa woda”, które podkreślają znaczenie nawodnienia i wyboru zdrowych napojów.

2.Aktywność fizyczna:

Promowanie alternatywnych sposobów poruszania się, takich jak jazda na rowerze czy spacer, zamiast korzystania z samochodu.

Wprowadzenie codziennej gimnastyki oraz zajęć z aerobiku w grupach najstarszych.

3.Zdrowie psychiczne:

Wyjścia do Parku Brochowskiego, które mają  na celu relaks i wypoczynek na łonie natury, co przyczynia się do poprawy zdrowia psychicznego dzieci.

Bezpieczeństwo w sieci:

Organizacja „Dnia bezpiecznego Internetu”, który obejmuje zajęcia multimedialne na temat umiaru w korzystaniu z gier komputerowych.

4.Bezpieczeństwo na drodze:

Zajęcia „Bezpiecznie na drodze”, które edukują dzieci na temat zasad ruchu drogowego.

5.Profilaktyka zdrowotna:

Prowadzimy konsultacje stomatologiczne dla rodziców,   z lekarzem stomatologiem , w ramach programu profilaktyki próchnicy zębów.

Pogadanki dotyczące nadużywania środków masowego przekazu, w tym telefonów komórkowych, aby zwiększyć świadomość na temat wpływu mediów na dzieci.

6.Edukacja i Informacja:

Tworzymy  gazetki informacyjne na temat zdrowego stylu życia oraz skutków nadużywania nowoczesnych technologii.

Program „Ja i moja rodzina zdrowo się trzyma” to kompleksowa inicjatywa, która angażuje dzieci i ich rodziny w działania na rzecz zdrowia. Dzięki różnorodnym formom edukacji oraz aktywności, uczestnicy mają szansę na rozwijanie zdrowych nawyków, co przyczynia się do poprawy ich jakości życia.

Program „Sen Żyrafy” ma na celu rozwijać  podstawowe umiejętności interpersonalne,  poprzez zabawę w przyjaznej atmosferze, pozwolić dzieciom doświadczyć różnicy pomiędzy komunikacją, która tworzy bariery a taką, która otwiera serca i buduje kontakt. Dzieci wraz z nauczycielami odkrywają, zarówno to, co sprzyja dobrym relacjom z innymi jak i źródła nieporozumień i konfliktów oraz uczą się rozwiązywać je w konstruktywny sposób. Te umiejętności dadzą dzieciom więcej osobistej satysfakcji i gwarantują bardziej harmonijne stosunki z innymi.

 

Szczególne w „Śnie Żyrafy” wyróżniamy

1.szeroki zakres
w programie biorą udział dzieci, nauczyciele i rodzice

  1. wspólną naukę
    dorośli tak samo jak dzieci uczą się ze sobą i od siebie. Dużo bardziej ważne jest wspólne doświadczanie niż realizowanie sztywnego programu wychowawczo – dydaktycznego
  2. świadome komunikowanie się
    szczególny nacisk kładziemy na umiejętności wyrażania swoich uczuć, potrzeb i próśb bez krytykowania i oskarżania oraz słuchania i słyszenia bez uprzedzeń tego, o czym mówią inni
  3. mediacje
    o konfliktach mówi się otwarcie, jasno i ze zrozumieniem, bez obrażania się, zawstydzania, oskarżania innych czy szukania winnego. Rozwiązuje się je w sposób „żyrafi”, czyli tak, aby potrzeby wszystkich zostały usłyszane a następnie szuka się takiego rozwiązanie, które zadowoli wszystkie strony
  4. empatie
    postawa, w której jesteśmy szczerze zainteresowani zrozumieniem drugiej osoby na poziomie uczuć i potrzeb – empatyczne słuchanie pozwala lepiej zrozumieć innych i budować z nimi głębszy kontakt

      

Program „Matematyka wokół nas” są doskonałą okazją dla dzieci, aby odkrywać świat matematyki w sposób praktyczny i angażujący. W tym roku program był bardzo różnorodny i dostosowany do zainteresowań uczestników. Oto kilka przykładów działań, które mogłyby być realizowane w ramach tych zajęć:

  1. Tworzenie gier logicznych: Dzieci mogą projektować własne gry planszowe, które łączą różne elementy matematyczne, takie jak liczenie, klasyfikowanie czy rozwiązywanie zagadek. To rozwija ich kreatywność oraz umiejętność logicznego myślenia.
  2. Szukając matematyki w przestrzeni miejskiej: Uczestnicy mogą wyruszyć na wycieczkę po mieście, podczas której poszukują obiektów związanych z matematyką, takich jak symetria w architekturze, różne kształty w otoczeniu, czy nawet obliczali wysokość budynków za pomocą prostych narzędzi.
  3. Modelowanie aglomeracji miejskich i wiejskich: Dzieci mogą tworzyć modele przestrzenne, używając różnych materiałów (np. klocków, papieru, gliny), aby zobrazować różnice między miastem a wsią oraz zrozumieć, jak matematyka wpływa na planowanie przestrzenne.
  4. Kodowanie: Zajęcia z kodowania obejmują wprowadzenie do podstaw programowania poprzez zabawę, np. używając klocków do reprezentacji komend. Dzieci mogły uczą się, jak tworzyć proste algorytmy, co rozwija ich umiejętności logicznego myślenia.
  5. Warsztaty z klockami : warsztaty są doskonałą okazją do nauki przez zabawę, gdzie dzieci  budują roboty z klocków, a następnie uczą się  programować je do wykonywania różnych zadań. Tego typu zajęcia zachęcają do współpracy i rozwijają umiejętności techniczne.
  6. Warsztaty chemiczne: Wprowadzenie do chemii połączone z elementami matematyki, takimi jak pomiar składników czy obliczanie proporcji, pozwala dzieciom na zrozumienie, jak matematyka jest obecna w różnych dziedzinach nauki.

Dzięki tym różnorodnym zajęciom dzieci  rozwijają swoje umiejętności matematyczne w praktyczny i ciekawy sposób, a także poszerzają swoją wiedzę o otaczającym świecie. To wszystko sprzyja ich ogólnemu rozwojowi i zachęca do dalszego odkrywania matematyki.

Wojewódzki program edukacyjny dla Przedszkoli pod tytułem „Laurka dla Mamy – Badajcie się drogie Mamy, bo my dzieci Was kochamy” to inicjatywa profilaktyczna Dolnośląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, Dolnośląskiego Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii oraz Wojewódzkiej i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych województwa dolnośląskiego.

Program przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych w zakresie podstawowej wiedzy o zdrowiu oraz rodziców, kadry pedagogicznej i personelu administracyjnego przedszkoli w zakresie wiedzy i profilaktyki chorób nowotworowych.
Program objęli honorowym patronatem Wojewoda Dolnośląski oraz Prezes Dolnośląskiej Izby Lekarskiej.

W ramach programu realizujemy  kampanię propagującą badania profilaktyczne wśród nauczycieli  i personelu przedszkola, Tworzymy  gazetki informujące na terenie przedszkola, prezentujemy  materiały dostarczone przez organizatora programu. Realizujemy  zajęcia wśród dzieci na temat zdrowego stylu życia. Dzieci wręczają pokolorowane laurki z zaproszeniami na badania swoim mamom w dniu ich święta.

                   

Kampania Rowerowy Maj – to największa kampania w Polsce promująca zdrowy tryb życia i zrównoważona mobilność wśród dzieci przedszkolnych, grona nauczycielskiego, oraz rodziców i opiekunów.                      Rowerowy Doskonała inicjatywa, która łączy Rowerowy maj  zabawę i rywalizację, promując jednocześnie zdrowy tryb życia oraz zrównoważoną mobilność wśród dzieci przedszkolnych, nauczycieli, rodziców i opiekunów. Poprzez zachęcanie dzieci do korzystania z roweru, hulajnogi czy rolek jako środka transportu, program ten nie tylko wspiera aktywność fizyczną, ale także uczy dzieci odpowiedzialności i dbałości o środowisko.

Każde dziecko, które w maju dotarło do przedszkola na dwóch kółkach lub za pomocą innych form aktywnego transportu, miało możliwość zdobycia naklejek do swojego rowerowego dzienniczka oraz przyczynienia się do stworzenia wspólnego plakatu grupowego. To nie tylko motywuje dzieci do aktywności, ale także buduje poczucie wspólnoty w grupie.

Rowerowy Maj to także świetna okazja dla rodziców i nauczycieli do wspólnego działania na rzecz zdrowego stylu życia, tworząc pozytywny przykład dla najmłodszych. Wspólne przejażdżki, organizacja wydarzeń czy warsztatów dotyczących bezpieczeństwa na drodze mogą jeszcze bardziej zaangażować całą społeczność przedszkolną.

Wprowadzenie takich inicjatyw, jak Rowerowy Maj, może mieć długofalowy wpływ na nawyki dzieci, kształtując ich podejście do aktywności fizycznej oraz zrównoważonego transportu w przyszłości.

      

Programu Fitschool oraz Promowania zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych Wrocławia.

                      

Głównym celem programu Fitschool jest:

Umacnianie potencjału zdrowia dzieci poprzez zwiększenie poziomu aktywności fizycznej.

Cele szczegółowe programu to :

Poprawa sprawności krążeniowo – oddechowej poprzez zwiększenie poziomu wysiłków o umiarkowanej i średniej intensywności (wysiłek tlenowy) – redukcja ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych.

Zwiększenie siły gorsetu mięśniowego służące kształtowaniu prawidłowej postawy ciała – redukcja ryzyka rozwoju chorób narządu ruchu.

Usprawnienie zmysłu kinestetycznego (propriocepcja) służąca poprawie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Poprawa zdolności motorycznych poprzez zwiększenie poziomu ćwiczeń ogólnousprawniających – kształtowanie możliwości ruchowych oraz redukcja ryzyka urazów.

Zwiększenie wiedzy dzieci na temat związku aktywności fizycznej ze zdrowiem – kształtowanie postawy osobistej odpowiedzialności za zdrowie.

Zwiększenie kompetencji nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie pełnienia roli promotorów zdrowia.​

Zwiększenie prestiżu nauczycieli prowadzących zajęcia aktywności fizycznej w kontekście znaczenia ich pracy dla kształtowania kompetencji zdrowotnych młodego pokolenia.

Zwiększenie kompetencji rodziców i opiekunów dzieci dotyczących wychowania do zdrowia.

 

 Do zadań należących do nauczycieli realizujących powyższy program jest korzystanie z zamieszczonych na platformie internetowej treningów oraz koordynowanie poprawności wykonywanych przez dzieci ćwiczeń, dbanie o bezpieczeństwo podczas treningu oraz kontrolowanie zaangażowania ćwiczących. Nauczyciel sam wybiera rodzaj treningu, dostosowany do swojej grupy, do wieku dzieci oraz ich  możliwości. Nauczycielki w naszej placówce chętnie wykorzystują platformę jako dodatkowy element poprawiający sprawność fizyczną swoich podopiecznych, jako przerwę między innymi zajęcia lub jako osobny rodzaj zajęć w ramach realizacji podstawy programowej.

W naszym przedszkolu  promujemy  zdrowe żywienie i aktywność fizyczną wśród dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczych i edukacyjnych Wrocławia we współpracy z Fundacją Kuźnia Zdrowych Nawyków,                      

Dnia 7 listopada 2023r, nasze przedszkole   otrzymało  certyfikat placówki promującej aktywność fizyczną oraz zestaw przyborów gimnastycznych do wykorzystania w trakcie zajęć.  Certyfikat jest ważny na dwa lata. Nasza placówka w tym roku  będzie rozszerzała w związku z tym wyróżnieniem swoją działalność promującą aktywność fizyczną wśród dzieci, która jest niezmiernie ważnym elementem w rozwoju małego dziecka.

 Kącik Aktywności Fizycznej, który powstał dzięki temu programowi  promuje  informacje dotyczące sfery fizycznej dziecka oraz propozycje ćwiczeń do wykorzystania również z rodzicami. Gazetka  na tablicy jest  cyklicznie zmieniana.

PROGRAM  TERAPII LOGOPEDYCZNEJ „MÓWIMY POPRAWNIE”

opracowany przez logopedę Małgorzatę Modelską.

        Program ma na celu:

  • Zapewnienie profesjonalnej i skutecznej terapii logopedycznej dzieciom zakwalifikowanym na zajęcia;
  • Prowadzenie działań profilaktycznych wobec dzieci z najmłodszych grup przedszkolnych;
  • Podniesienie świadomości rodziców w zakresie profilaktyki logopedycznej, rozwoju mowy dziecka i najczęściej występujących zaburzeń mowy, aktywizowanie rodziców i zachęcanie do współpracy z logopedą, korygowanie ich własnych wad wymowy;
  • Zaangażowanie w ścisłą i szeroką współpracę z nauczycielami i innymi specjalistami poprzez różnorodne działania.

       Program kładzie nacisk na współpracę z rodzicami, ponieważ dziecko uczy się mówić od osób z najbliższego otoczenia poprzez obserwację i naśladownictwo.  Jeśli rodzic posiada wadę wymowy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że  dziecko będzie mówiło tak, jak on. Aby sukces był pełny te najważniejsze dla dziecka osoby także powinny mówić poprawnie.

          Konstruując program logopedyczny dla naszego przedszkola logopeda położyła  duży nacisk na szkolenie rodziców i nauczycieli w zakresie korygowania wad wymowy u siebie i dzieci.

       Program został opracowany w oparciu o „Podstawę programową wychowania przedszkolnego” Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26.02.2022 roku. Jest on realizowany we wszystkich grupach wiekowych dzieci naszego przedszkola, obejmuje dzieci od 3 do 6 lat.

PROGRAM ZAJĘĆ RUCHOWYCH  Z ELEMENTAMI

 GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ DLA PRZEDSZKOLA

Celem głównym programu jest zaspokojenie biologicznej potrzeby zwiększonej aktywności ruchowej i poczucia bezpieczeństwa oraz budowanie pozytywnego obrazu własnego „Ja”

Dziecko wykonując ćwiczenia  przygotowuje się do samodzielnej i zespołowej aktywności fizycznej, kształtuje prawidłową postawę ciała, kształtuje umiejętność organizowania i aktywnego spędzania czasu wolnego, rozwija aktywność twórczą, współpracuje w grupie. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych w czasie zajęć ruchowych, nawiązuje bliski, serdeczny kontakt z innymi osobami. Poznaje  swoje możliwości, potrafi podejmować inicjatywę, być wrażliwe na potrzeby i uczucia innych, potrafi skupiać uwagę na tym co robi,

Gimnastyka odbywa się dwa razy w tygodniu po maksymalnie 30 minut (w zależności od wieku). Elementy korekcyjne wprowadzane są dla dzieci niewymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia i nieprawidłowego nawyku w utrzymaniu postawy ciała. Aby zachęcić je do ćwiczeń, stworzyć dodatkową motywację, prowadzący  w zajęciach gimnastyki korekcyjnej stosuje  w jak największym stopniu, właściwą dla tego wieku formę zajęć jaką są zabawy i gry ruchowe (szczególnie u najmłodszych dzieci).

Metody stosowane na zajęciach:

  1. Metoda naśladowcza ścisła – polega na ścisłym odtwarzaniu demonstrowanego wzorca ruchowego
  2. Metoda zabawowo-naśladowcza – polega na naśladowaniu ruchów zwierząt, roślin, pracy dorosłych itp.
  3. Metoda zabawowo-klasyczna – polega na prowadzeniu zajęć poprzez gry i zabawy ruchowe, dobrane według odpowiednich zasad i dostosowane do określonej wady i wieku
  4. Metoda bezpośredniej celowości ruchu – polega na wykonywaniu przez dziecko szeregu postawionych zadań, stanowiących dla niego bezpośredni, zrozumiały i zwykle atrakcyjny cel
  5. Metoda opowieści ruchowej – polega na naśladowaniu ruchami czynności występujących w opowieści lub bajce. Opowiadanie musi odpowiadać zamierzonemu rodzajowi ruchu, który ma być przez dzieci naśladowany.

Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego ale jednocześnie jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został w pewnej mierze podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane ćwiczenia mają doprowadzić do korekcji postawy ciała dziecka.

 

Program „Każdy zuch lubi ruch” jest realizowany w naszym przedszkolu od trzech lat, a korzyści płynące z jego stosowania są widoczne i niezwykle satysfakcjonujące. Ruch jest dla dzieci jak powietrze – niezbędny do prawidłowego rozwoju. Dlatego tak ważne jest, aby w przedszkolu zaspokajać ich naturalną potrzebę biegania, skakania i doświadczania. Aktywność fizyczna jest nie tylko przejawem życia, ale również kluczowym elementem wspierającym rozwój umysłu, koncentrację uwagi oraz harmonijny rozwój. Regularne ćwiczenia poprawiają odporność organizmu, wzmacniają zdrowie i przyczyniają się do dobrego samopoczucia.

W ramach realizowanego programu systematycznie prowadzimy poranne zajęcia sportowe. Nasze dzieci z entuzjazmem wykonują różnorodne ćwiczenia gimnastyczne, zarówno w sali, jak i na świeżym powietrzu. Dzięki stacjom sportowym i ścieżkom sensorycznym doświadczają poczucia sprawstwa, podmiotowości oraz odpowiedzialności. Każdego dnia proponujemy inny zestaw ćwiczeń, w tym zabawy z szarfami, obręczami, woreczkami i piłkami. Dzięki tym aktywnościom dzieci zyskują większą wiarę w siebie oraz swoje możliwości.

Dzieci  regularnie uczestniczą w zajęciach, kierując się zasadą „Ruch to zdrowie”. Dbamy o to, aby nasze zajęcia były atrakcyjne i interesujące dla dzieci, a zabawy ruchowe rozwijały ich sprawność fizyczną. Aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem poprawy zdrowia i ma szczególne znaczenie dla dzieci w wieku przedszkolnym.

W dzisiejszych czasach, kiedy otyłość stanowi globalny problem i sprzyja rozwojowi wielu chorób, takich jak cukrzyca, choroby układu sercowo-naczyniowego czy nowotwory, programy tego typu w przedszkolach i szkołach są wręcz koniecznością. Otyłość wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne, ale również psychiczne i na samoocenę dzieci. Dlatego cieszymy się, że nasz program może w znacznym stopniu wspierać dzieci i zaszczepić w nich zdrowe nawyki, przyczyniając się do prozdrowotnego stylu życia.

W roku szkolnym 2024/2025 w Przedszkolu nr.51 realizowany jest projekt nauczania języka angielskiego dla wszystkich grup wiekowych.

Obecnie język angielski pełni bardzo ważną rolę  w edukacji. Korzyści z jego nauki jest wiele, dlatego już od najmłodszych lat chcemy dać naszym dzieciom szansę , by w przyszłości mogły biegle opanować znajomość tego języka.

Zajęcia z dziećmi prowadzone będą w formie gier i zabaw, będziemy śpiewać i tańczyć ,by w pełni być aktywnym i uczestniczyć w ćwiczeniach.

Poprzez wesołe piosenki i wierszyki, a także ilustracje ,dzieci motywowane będą do jak najczęstszego mówienia. W ten sposób będą miały możliwość nauczenia się swobodnego i śmiałego wypowiadania się w języku angielskim. Nowe wiadomości i treści będą przekazywane dzieciom w taki sposób, by zostały zapamiętane przez nie bardzo szybko i bez nadmiernego wysiłku. Takie zajęcia są zatem wciągającą przygodą ,która urozmaica spędzony w przedszkolu dzień .

Autorka projektu jest Pani   Violeta Krenc

W naszym przedszkolu realizujemy również program  języka włoskiego  „ Uno , due, tre ”realizowany przez panią Magdalenę Kosikowską.
Nauka języka włoskiego  może przynieść wiele korzyści dla dzieci:

  1. Rozwój językowy: Nauka języków obcych w młodym wieku sprzyja rozwijaniu umiejętności językowych. Dzieci są w stanie łatwiej przyswajać nowe słowa i struktury gramatyczne.
  2. Zwiększenie otwartości na inne kultury: Wprowadzenie języka włoskiego może pomóc dzieciom zrozumieć i docenić włoską kulturę, sztukę, muzykę i tradycje. To rozwija ich wrażliwość kulturową.
  3. Poprawa zdolności poznawczych: Badania sugerują, że nauka języków obcych może poprawić zdolności poznawcze, takie jak myślenie krytyczne, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów.
  4. Lepsza pamięć: Nauka nowych słów i zwrotów stymuluje pamięć i koncentrację, co może przynieść korzyści także w innych dziedzinach nauki.
  5. Umiejętności społeczne: Dzieci uczące się języka obcego często mają okazję do interakcji z rówieśnikami, co sprzyja rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i zwiększa pewność siebie.
  6. Przygotowanie do przyszłości: W dzisiejszym zglobalizowanym świecie znajomość języków obcych, w tym włoskiego, może być dużym atutem w przyszłej edukacji i karierze zawodowej.
  7. Zabawa i kreatywność: Nauka języka poprzez zabawę (piosenki, gry, teatrzyki) sprawia, że proces ten jest przyjemny i angażujący dla dzieci.
  8. Wspieranie nauki innych języków: Znajomość jednego języka obcego może ułatwić naukę kolejnych, ponieważ dzieci uczą się strategii przyswajania języka.

Wprowadzenie języka włoskiego w przedszkole jest  cennym dodatkiem do programu edukacyjnego, wspierając rozwój dzieci na wielu płaszczyznach.

Projekt „ Kicia Kocia” opiera się na   popularnej serii  książek dla dzieci, która zdobyła serca najmłodszych czytelników w Polsce. Autorką serii jest Anita Głowińska, a książki wydawane są przez Wydawnictwo „Aksjomat”. Główna bohaterka, Kicia Kocia, to mała, ciekawska kotka, która w każdej książce przeżywa różne przygody i odkrywa otaczający ją świat.

Projekt   jest skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a książki są napisane prostym językiem, dostosowanym do ich zrozumienia. Kicia Kocia to postać, która stawia na rozwój emocjonalny i społeczny, ucząc dzieci wartości takich jak przyjaźń, współpraca, czy rozwiązywanie problemów. Projekt w oparciu o książki  pomaga również w nauce o codziennych czynnościach, jak dbanie o higienę, ubieranie się czy jedzenie, a także w oswajaniu dzieci z trudnymi tematami, jak np. zmiana pory roku, pójście do przedszkola czy wizyta u lekarza.

Ilustracje w książkach są kolorowe i pełne detali, co przyciąga uwagę małych czytelników. Projekt „Kicia Kocia” to także narzędzie wspierające rozwój literacki, czytelniczy i emocjonalny dzieci, a każda książka niesie ze sobą pozytywne przesłanie i radość z odkrywania świata.

 W grupie I „Wesołe Cytrynki” realizowany jest innowacyjny projekt „Minerały  i  skamieniałości”. Celem tego projektu jest budowanie wiedzy na temat minerałów – ich rodzajów, sposobów wydobycia oraz zastosowań w życiu codziennym, a także poznawanie różnych skamieniałości i ich pochodzenia. Dzieci poszerzają swój słownik o terminy geologiczne związane z minerałami i skamieniałościami. Projekt ma na celu rozbudzenie zainteresowania obserwacją przyrody nieożywionej oraz tworzenie warunków do samodzielnego poznawania otaczającego nas świata poprzez obserwacje, eksperymenty i eksploracje. Dodatkowo, dzieci zdobywają wiedzę na temat zawodów związanych z geologią, górnictwem i jubilerstwem.

Zdrowo jem, więcej jem” to projekt, który ma na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację na temat właściwego odżywiania oraz aktywności fizycznej. Inicjatywa ta skierowana jest zarówno do dzieci, jak i dorosłych, a jej głównym celem jest zwiększenie świadomości na temat wartości odżywczych produktów spożywczych oraz wpływu diety na zdrowie.

W ramach projektu organizowane są różnorodne warsztaty, prelekcje i spotkania, podczas których uczestnicy mogą zdobywać wiedzę na temat zdrowych nawyków żywieniowych, planowania posiłków oraz przygotowywania zdrowych potraw. Często uwzględniane są również aspekty dotyczące aktywności fizycznej, podkreślające, jak ważne jest połączenie zdrowej diety z regularnym ruchem.

Ważnym elementem projektu jest również promowanie lokalnych produktów oraz zachęcanie do świadomego dokonywania wyborów żywieniowych. Dzięki temu uczestnicy uczą się, jak dbać o swoje zdrowie, jednocześnie wspierając lokalne społeczności i środowisko.

Podsumowując, „Zdrowo jem, więcej jem” to projekt, który łączy edukację z praktycznymi działaniami, mając na celu poprawę

Innowacje pedagogiczne

W roku szkolnym 2023-2025 grupa  „Wesołe Cytrynki” wprowadziła innowację pedagogiczną pod nazwą

 „Ziemia na okrągło”, skupiającą się na edukacji przyrodniczej. W pierwszym etapie projektu dzieci  poznają naszą planetę Ziemię, jej kształt oraz miejsce w kosmosie. W ramach tej inicjatywy stworzony został kącik książek „Ziemia na okrągło”, który wzbogaca naszą wiedzę o kontynentach, ich położeniu na mapie, kształcie, wielkości, mieszkańcach oraz różnorodności przyrodniczej. „Cytrynki” zgłębiają również zagadnienia związane z językami, flagami i stolicami wybranych państw oraz odkrywają interesujące fakty geograficzne i turystyczne dotyczące poszczególnych krajów.

W roku szkolnym 2024/2025 planowane jest szczegółowe omówienie Europy. Dzieci będą miały okazję poznać wybrane kraje europejskie, ich lokalizację na mapie politycznej, stolice, flagi oraz aspekty historyczne i kulturowe. Dodatkowo, czekają na nie ciekawe informacje turystyczne i geograficzne. Innowacja będzie kontynuowana również w roku szkolnym 2025/2026.

                                                       

„Wszystkie dzieci rodzą się artystami.

Sztuka polega na tym, by pozostać nimi do końca życia.”

Pablo Picasso

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z kontaktu dzieci ze sztuką, rozwijanie zainteresowań w tym temacie, uwrażliwienie oraz zachęcanie do kontaktu z nią.

Innowacja skierowana jest do najstarszej grupy przedszkolnej (dzieci 6-letnie).

Zajęcia innowacyjne odbywają się w ramach zajęć obowiązkowych, raz/dwa razy w miesiącu. W każdym miesiącu dzieci poznają innego artystę oraz tworzą inspirowane jego twórczością dzieło. Głównymi założeniami pracy podczas zajęć są: zapoznanie dzieci z różnymi stylami malarskimi, przeprowadzenie dzieci przez różne epoki i zaznajomienie z wybranymi artystami.

Dodatkowymi czynnikami innowacji są:

  • potrzeba poszerzenia i urozmaicenia zajęć dla dzieci o nowe, specjalistyczne techniki artystyczne,
  • podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej
  • obecność grona dzieci o dużym spektrum zainteresowań i rozwijanie ich możliwości twórczych.

Czynniki te realizowane będą poprzez wprowadzenie różnych, profesjonalnych technik plastycznych, pozwalających na ukierunkowanie rozwoju dzieci i aktualizowanie ich potencjału twórczego. Dzięki tej innowacji, dzieci uczestnicząc w ciekawych zajęciach plastycznych, konstrukcyjnych i dekoratorskich odkryją i rozwiną z pomocą nauczyciela drzemiące w nich talenty.