DRODZY RODZICE NASZYCH PRZEDSZKOLAKÓW
Mowa jest niezwykłą zdolnością, którą posiadł człowiek. Dzięki niej możemy wyrazić nasze uczucia, pragnienia, wymieniać się doświadczeniami. To podstawa kształtowania się naszej osobowości, kontaktów społecznych i sfery intelektualnej i emocjonalnej . Każde dziecko powinno nauczyć się mowy. Aby tego dokonać musi przejść przez kilka etapów. Lata przebywania dziecka w przedszkolu to okres swoistej mowy. Jest to czas uproszczeń, przestawień, poskracanych wyrazów, nowotworów językowych.
Rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie, także rozwój jego mowy. Zdarza się, że malec przechodzi przez jego etapy bardzo szybko, ale jeśli granica tolerancji czasowej przesunie się o jakieś pół roku, nie ma powodu do niepokoju. Różna może być też kolejność pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Przerażonym rodzicom trzylatka, u którego występują błędy artykulacyjne zaleca się (obok ćwiczeń artykulacyjnych wykonywanych w formie zabawy) sporządzenie nagrania, które pozostawią na pamiątkę. Dziecięca mowa ma swoje prawa, swój urok, jest niepowtarzalna.
Jak najczęściej przebiega rozwój mowy przedszkolaka? Otóż 3 – latek ma prawo wymawiać ś,ź,ć,dź zamiast sz, rz, cz, dż i s, z, c, dz, Może jeszcze nie wymawiać głosek k i g. 4 – latek powinien wymawiać s, z, c, dz. 5 – latek powinien wymawiać sz, ż, cz, dż. 6 – latek powinien wymawiać r.
Oprócz błędów artykulacyjnych rodzic ma prawo zaniepokoić się, jeżeli dziecko nie mówi bądź ma problem z prawidłowym oddychaniem, połykaniem, spożywaniem posiłków.
Zaangażowanie rodziców jest bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka. Jako logopeda pracujący z Państwa dziećmi udzielam konsultacji: wtorek: 7:30 – 9:00, środa 14:00 – 15:30, czwartek 12:00 – 12:30. Należy umówić się wcześniej dzwoniąc na numer telefonu: 604093863.
logopeda
Małgorzata Modelska